
Chomsky’s Bosnian Shame 

By David Campbell 

16 November 2009 

Following on from the controversy surrounding Noam Chomsky’s October 2009 Amnesty 
International lecture in Belfast (see my 9 November 2009 post, “Karadzic, photography 
and revisionism”), I have been receiving new information on interviews Professor Noam 
Chomsky has given in recent years where he discusses, amongst other issues, the 1992 
ITN television reports of the Bosnian Serb camps at Omarska and Trnopolje. 

My correspondence with Noam Chomsky: 

I’ll say some more about these interviews below, but one thing I have always wondered 
was whether Chomsky was open to evidence that these TV reports were in fact an 
accurate portrayal of the Prijedor region camps. So, having written the most detailed 
study available on this issue – ​Atrocity, Memory, Photography​, a two-part academic 
article​ – last week I decided to write to Professor Chomsky and ask if he had, or was 
willing to read, my two articles, and if so, what he thought about them. He did reply, and 
the reply is revealing. Here is the verbatim exchange: 

To:​ Noam Chomsky <​mailto:chomsky2@mit.edu​> 
Sent:​ Thursday, November 12, 2009 1:30  PM 
Subject:​ Bosnian camp photos - the true story of ITN vs LMD 
 
Dear Professor Chomsky 
 
In 2002 I published two lengthy, refereed academic articles in the Journal of 
Human Rights on the controversy surrounding the ITN news reports from the 
Bosnian Serb camps in 1992. These articles (attached as PDFs) were the 
result of two years research using many primary sources, and they have been 
freely available on the web for the last few years. 
 
I am aware that you have made a number of statements repeating and 
endorsing the substance of the Thomas Deichmann/Living Marxism critique of 
the ITN reports. I am referring to two items available on your web site, namely 
the 2005 interview with The Guardian 
(​http://www.chomsky.info/onchomsky/20051031.htm​) and the 2006 interview 
with RTS (​http://www.chomsky.info/interviews/20060425.htm​). 
 
In light of my research, I find those statements very disturbing. I believe if you 
examined the empirical details of the case you would recognise that the 

1 

https://www.david-campbell.org/photography/atrocity-and-memory
https://www.david-campbell.org/photography/atrocity-and-memory
https://www.david-campbell.org/photography/atrocity-and-memory
mailto:chomsky2@mit.edu
https://chomsky.info/20051031/
http://www.chomsky.info/interviews/20060425.htm


Deichmann/LM position is without foundation when it comes to the accuracy of 
the original TV reports and the meaning of the camp at Trnopolje. 
 
I hope you will read my work, and I look forward to your response. 
 
Yours sincerely 
 
David Campbell 

Within hours, Chomsky responded: 

On 12/11/2009 19:13, "Noam Chomsky" <chomsky@MIT.EDU> wrote: 
 
Thanks for the reference. I'll look it up. I doubt that I'll have any comments, 
unless you raised the matter of freedom of speech. On the camp and the 
photo, I've barely discussed it, a single phrase in an interview, in fact, which 
didn't say much. I realize that the Balkans are a Holy Issue in England, far 
more sensitive than Israel in the US, so perhaps it is not surprising that a 
single phrase in an obscure interview, which said virtually nothing, would 
arouse utter hysteria, as it has. 
 
As for the sources you cite, one of them (the Guardian interview) was known 
at once to be a complete fabrication, so ridiculous that the Guardian 
ombudsman quickly issued an apology and it was withdrawn from their 
website (over my objection -- I think the antics of the media should be 
exposed). As for the other, I said almost nothing about the photo and the 
camp, apart from repeating Knightley's conclusions about what was probably 
the case. I presume you agree that he is a credible source, whether right or 
wrong. I'll be happy to send it to you if you haven't seen it, along with his bitter 
condemnation of British intellectuals for their shameful contempt for freedom 
of speech. In the interview to which you referred, that is what I discussed. If 
you disagree with him, you should write to him, not me. 
 
I am well aware that the concept of freedom of speech is not regarded highly 
in England, so even this shameful escapade passed with virtually no criticism, 
in fact with euphoria. I'll be interested in seeing how you handled it in your 
articles. I don't see anything at all disturbing in my comments, except that they 
were perhaps too mild in condemnation of British intellectual practices. I do, 
however, think you might consider your own reaction, and ask whether the 
words "very disturbing" might be appropriate. 
 
Noam Chomsky 

2 



This wasn’t exactly an invitation to intellectual engagement (“I doubt that I'll have any 
comments…”). And he doesn’t hesitate to conclude with an attack (that my concern about 
his statements is itself “very disturbing”). Given this, I didn’t bother with a direct reply. But 
a public reply is warranted given the seriousness of the issue, so I intend to examine in 
detail Chomsky’s response. 

Let’s skip over the question of whether the Balkans are a “holy issue” in England; whether 
calling attention to his statements is evidence of “utter hysteria”; and his claim that 
freedom of speech is “not regarded highly in England” and that “British intellectual 
practices” are to be condemned ​tout court. ​I am neither English nor British, but the more 
important point is that Chomsky has said all these things many times before, and the 
repetition of these charges suggests he keeps a stock answer for enquiries such as mine. 
Engaging with the challenging views doesn't seem to interest him. Of course, if Professor 
Chomsky decides to debate the substance of the two articles I sent him in a future reply, I 
will post his response and correct anything below should he demonstrate anything I've 
written is incorrect. 

What Chomsky has said on the photographs of the Bosnian camps 

Lets instead look at what Chomsky, in his own words, has actually said about the issue of 
ITN news reports, the photograph of Fikret Alic, and the Bosnian camps. 

● From the outset Chomsky has viewed the issue as one of free speech above all 
else, and thus lent his support to ​LM​’s case against ITN and its reporters. 
However, after the jury verdict found against ​LM​, Chomsky was quoted in ​The 
Guardian​ (​Media supplement​, 21 February 2000, p. 9​) as saying that it was “evil” if 
LM​’s reporting “dishonoured the suffering of those in the Bosnian war.” That was 
the high point of Chomsky’s concern for the human rights of those in the Bosnian 
camps. 

● In the 2003 Swedish controversy surrounding Diana Johnstone’s revisionist book, 
as discussed in the previous post, Chomsky endorsed the statement that said this 
book was “an outstanding work, dissenting from the mainstream view but doing so 
by an appeal to fact and reason, in a great tradition.” Johnstone’s book quotes and 
endorses the ​LM​ critique of the Bosnian camp stories (see pages 72-73). Given 
that it was published after the High Court trial found the ​LM​ case to be totally 
without merit, Chomsky is indirectly claiming the reiteration of falsehoods counts 
as “an appeal to fact and reason.” He goes further in his letter to Swedish friends 
when he states the case of Living Marxism “is important” and that Johnstone 
“argues – and, in fact, clearly demonstrates – that a good deal of what has been 
charged has no basis in fact, and much of it is pure fabrication.” 

3 

http://www.guardian.co.uk/media/2000/feb/21/pressandpublishing.mondaymediasection6
http://www.guardian.co.uk/media/2000/feb/21/pressandpublishing.mondaymediasection6


● In 2005, in his contested interview with ​The Guardian​, Chomsky stated that "LM 
was probably correct" in its claims about the pictures and the camp, and that 
although "Ed Vulliamy is a very good journalist…he happened to be caught up in a 
story which is probably not true." This is the first interview I cited in the email 
above, and ​the text comes from Chomsky’s own web site​. Chomsky objected 
strenuously to this interview and ​The Guardian​ (wrongly in many people’s eyes) 
issued him an apology. However, his main objection related to his views on 
Srebrenica, and his list of objections is available ​here​. Chomsky never cited the 
statement about ​LM​ or Vulliamy as being wrongly reported, so he has not 
previously viewed it as “the complete fabrication” he now calls it. Presumably he 
doesn’t want to retract his statement in the interview about freedom of speech, that 
“…in the case of Living Marxism, for a big corporation to put a small newspaper 
out of business because they think something they reported was false, is 
outrageous." (I’ll return to the significance of that claim below). 

● The second interview I cited in the email to Chomsky was one ​he gave Danilo 
Mandic of Serbia’s RTS on 25 April 2006​. It covered a range of issues, but does 
include a significant exchange on the Trnopolje pictures. Despite saying in his 
email to me that “I said almost nothing about the photo and the camp…”, here is 
the relevant section (starting at 01:40 in the video): 

NC: …However, but if you look at the coverage, for example there was 
one famous incident which has completely reshaped the Western 
opinion and that was the photograph of the thin man [‘in the 
concentr…’] behind the barb-wire. 

DM: A fraudulent photograph, as it turned out. 

NC: You remember. The thin men behind the barb-wire so that was 
Auschwitz and 'we can't have Auschwitz again.' The intellectuals went 
crazy and the French were posturing on television and the usual antics. 
Well, you know, it was investigated and carefully investigated. In fact it 
was investigated by the leading Western specialist on the topic, Philip 
Knightly [sic], who is a highly respected media analyst and his specialty 
is photo journalism, probably the most famous Western and most 
respected Western analyst in this. He did a detailed analysis of it. And 
he determined that it was probably the reporters who were behind the 
barb-wire, and the place was ugly, but it was a refugee camp, I mean, 
people could leave if they wanted and, near the thin man was a fat man 
and so on, well and there was one tiny newspaper in England, probably 
three people, called LM which ran a critique of this, and the British (who 
haven't a slightest concept of freedom of speech, that is a total 
fraud)…a major corporation, ITN, a big media corporation had 

4 

https://chomsky.info/20051031/
http://www.chomsky.info/letters/20051113.htm
http://www.chomsky.info/interviews/20060425.htm
http://www.chomsky.info/interviews/20060425.htm


publicized this, so the corporation sued the tiny newspaper for lible 
[sic]….” 

Perhaps that is ‘saying almost nothing’ to Chomsky, but it contains a number of untrue 
claims and is consistent with his earlier views. Indeed, in describing the pictures of Fikret 
Alic at Trnopolje as the ‘thin man behind barbed wire’ photographs, Chomsky is using 
Diana Johnstone’s phrasing to repeat Thomas Deichmann’s erroneous allegations. Most 
importantly, the RTS interview shows that he accepts the interviewer’s declaration that 
“the photograph of the thin man” – which Chomsky starts to say is in a “concentration 
camp”, but corrects himself to say just “behind the barb-wire” – is “fraudulent.” That is a 
major claim, and one that is demonstrably wrong. 

Examining Chomsky’s source: the flaws in Philip Knightley’s argument 

In his email reply to me, Chomsky maintained that his RTS interview simply repeated 
Phillip Knightley’s conclusions about the case. I accept that Knightley has written some 
credible things on war reporting generally, but in the case of the Bosnian camp photos his 
analysis, such as it is, is filled with errors and wrong in its conclusions. I have a copy of 
the Knightley analysis, so let’s examine the document that Chomsky continues to draw on 
for his understanding of this issue.The main elements of Philip Knightley’s statement on 
the case can be found ​here​ [​Note August 2020 - that page is no longer available, but one 
of Knightley’s statements is reproduced ​here​]. I have a longer document written by 
Knightley (and circulated recently by Chomsky) that incorporates this but has some other 
details.Those details make clear Knightley’s document dates from 1998-99, and consists 
of a statement Knightley gave to Helene Guldberg, who was then the publisher of ​LM​ and 
one of the three named defendants in the libel action brought by ITN. Although it is 
claimed that Knightley presented this statement to the High Court in London during the 
trial, the transcripts of the libel trial show Knightley did not testify, and there is no record 
of the role, if any, his statement played in proceedings. It seems, therefore, to have been 
a background briefing for the ​LM​ defendants as they prepared their defence. 

The chronology of Knightley’s interest in this case is worth noting. He says he first came 
across the still image taken from the ITN reports when he was researching an article on 
female war correspondents for the Australian magazine ​The Independent Monthly​. 
Knightley says this was in October 1994, but in fact the article appeared in the October 
1993 issue (I have a paper copy). This reveals that, although he casts himself as the 
authority on war photography and reporting, he does not trace his memory of the 
Trnopolje pictures to their original broadcast and publication more than a year earlier. 

Knightley then makes the interesting claim that on his first, albeit delayed, encounter with 
the photograph of Fikret Alic that “I was immediately struck by the fact that the image was 

5 

http://www.counterpunch.org/cockburn11052005.html
https://www.counterpunch.org/2005/11/05/storm-over-brockes-fakery/


too good to be true.” This judgment – or, more accurately, pre-judgment – then colours 
the remainder of his analysis. 

Knightley says he examined the ITN report frame by frame, but given his summary 
conclusions and the lack of any detailed analysis in his statement we have to wonder how 
much attention he paid to the specifics of the report. Knightley writes: 

I have no way of knowing what the ITN team members said or decided when 
they were compiling their report after their visit to Trnopolje. But I know 
enough about television war reporting to be able to say that once they saw the 
image their cameraman had captured of an emaciated Fikret Alic with the 
stand of barbed wire across his chest, that image then drove and dominated 
their report. Their words were chosen to fit the image whether the facts 
justified them or not. 

This conclusion is unsupported on two counts. The first is that the ITN reports (both 
Penny Marshall’s ITV story and Ian Williams’ Channel 4 story) concentrate at the outset 
by what the reporters found at Omarska rather than Trnopolje. Indeed, it is revealing that 
throughout this controversy ​LM​ and its defenders studiously ignored this fact and carefully 
avoided discussion of the larger camp at Omarska. Yet Omarska was the subject of the 
first half of both these television stories. The second half of each deals with Trnopolje, but 
the sequence of Fikret Alic at the barbed wire fence runs for 20 seconds in Marshall’s 
story and a mere five seconds in Williams’. 

The claim that the image of Alic behind the fence “drove and dominated” these reports is, 
therefore, simply wrong. The best way to see that is to do something that Knightley did 
badly and I doubt Chomsky has done at all – actually view the reports in their entirety. 
Anyone can see them ​here​. [​Note August 2020 - although I still have the videos, they can, 
for copyright reasons, no longer be viewed on YouTub​e]. 

Of course, if Knightley wanted an insight into what the ITN team members said or decided 
when compiling their report he could have interviewed them, as he interviewed Thomas 
Deichmann to get the details of his charges against ITN. After the High Court trial he 
could also have revisited the issue, because in testimony that very discussion was probed 
(see my article, part 2, p. 148), revealing that the ITN team decided ​against​ using the 
term ‘concentration camp’ to frame their report, thereby ensuring that the Alic images 
played a minor role in their coverage. 

There are two other elements in Knightley’s flawed analysis that are worth highlighting. 
The first is his claim that, although ITN was right to report that Alic and others were 
detained at Trnopolje, the camp “was not a concentration camp in the Second World War 
sense.” This is also part of Chomsky’s statement to RTS (that the Alic pictures lead 
everyone to assume the camp was like Auschwitz), is what drives much of Diana 

6 



Johnstone’s views, and was absolutely central to the whole ​LM​ campaign against the ITN 
coverage. The issues here are complex (and are discussed in detail in my article, part 2, 
pp. 145-52).  Trnopolje is not like Auschwitz. But the important point is that the line of 
argument which says ‘Trnopolje cannot be a concentration camp because it is not the 
same as Auschwitz’ betrays an impoverished historical knowledge about the 
phenomenon both of concentration camps generally and the vast Nazi system of labour, 
concentration and death camps that made up the Final Solution. 

The second and final feature of Knightley’s flawed analysis I want to draw attention to is 
his claim that the image of Alic behind the barbed wire “changed the course of the war” in 
Bosnia. It is a view Chomsky repeats in his RTS interview where he states that the Alic 
photo was “one famous incident which has completely reshaped the Western opinion.” 
Both these statements are unfounded. Knightley alleges that the Bush administration of 
1992 changed its policy to Serbia within 20 minutes of the ITN story being shown on 
American television, and that an emergency British cabinet meeting immediately agreed 
to send 1,800 ground troops to Bosnia. Neither thing happened as claimed, as I make 
clear in my article, part 2, pp. 158-59. 

It seems that Knightley has taken the view about US policy changing quickly from a 
Sunday Times​ report in 1992 which made just this statement, something that 
demonstrates the shallowness of Knightley’s analysis. In fact, what then President Bush 
said was, having seen the report, he was personally outraged and would press for a UN 
Security Council resolution to ensure humanitarian relief convoys reached needy civilians. 
At no stage was there ever a suggestion of US ground troops being dispatched to Bosnia 
to intervene in the war. Indeed, the only US ground forces that made it to the region did 
not arrive until 1996 when they were part of the international mission overseeing the 
Dayton peace agreement, which partitioned Bosnia and rewarded the Bosnian Serbs for 
their ethnic cleansing. Equally, no British forces were dispatched in the wake of the 
report, and the only ones that made it to Bosnia were UN ‘peacekeepers’ sent to 
supervise relief convoys. They weren’t given a war fighting mandate and had to stand on 
the sidelines watching ethnic cleansing operations being carried out. The idea that the 
picture of Fikret Alic paved the way for the rapid deployment of western military forces to 
fight is a fiction of the revisionists’ imagination – and a forlorn desire of those Bosniaks 
who at the time were desperate for such action. 

What about free speech in this case? 

What unites Chomsky and Knightley in their outrage at ITN is the view that this whole 
issue is about freedom of speech above all else. When ITN decided to take legal action 
against ​LM​ for its claims about their reporters and the August 1992 story, many British 
commentators (in a challenge to Chomsky’s anglophobia) were opposed to the idea that 

7 



a major media corporation would sue a smaller (albeit well produced and generously 
funded) publication. I discussed these issues in my original study (part 2, pp. 160-66). 

There are important issues relevant to freedom of speech in Britain’s peculiar laws of 
libel, and many people want to see these laws overhauled. Indeed, only this week Index 
on Censorship and English PEN have released a major report as part of the ​Libel Reform 
Campaign​ that details the needed changes. This demonstrates, contra Chomsky, that 
there are many significant British voices concerned about freedom of expression. I 
support this campaign for libel law reform and support the recommendations of IoC and 
English PEN. 

However, in the case of the Bosnian camp photos we need to separate a number of 
different strands. Questions about the veracity of the ITN coverage and details of the 
conditions at Omarska and Trnopolje need to be considered ​apart from​ the issue of 
whether it was right that ITN was able to sue ​LM​. This is where Chomsky, Knightley and 
others fail so spectacularly. It would have been quite possible for Chomsky to say ​LM 
should be able to publish what it wanted without any repercussions even though what 
they published in this case was both wrong and offensive. In his first comment on the 
case, Chomsky adopted a position something like this. However, since then he has folded 
his freedom of speech concern into a series of claims that support the substantive details 
of ​LM​'s untrue allegations, while at the same time disingenuously claiming he is not taking 
a position on the merits of the case. As a result, Chomsky, Knightley and their supporters 
refuse to see the different dimensions here, prioritise an absolutist view of freedom of 
speech, and then make revisionist arguments designed to belittle the victims of ethnic 
cleansing in Bosnia in order to buttress their outrage at what one media company did to 
another. In so doing, they choose to regard ITN as simply a corporation, and overlook the 
way the individual reporters pursued the story despite military censorship by the Bosnian 
Serb authorities. Indeed, at no point in this controversy have Chomsky and others been 
concerned about the freedom of speech of those reporters. 

I also think that, as strange as existing British libel law is, it had an important and 
surprisingly beneficial effect in the case of ITN vs LM. The ​LM ​defendants and Thomas 
Deichmann were properly represented at the trial and were able to lay out all the details 
of their claim that the ITN reporters had “deliberately misrepresented” the situation at 
Trnopolje. Having charged 'deliberate misrepresentation', they needed to prove 
'deliberate misrepresentation'. To this end, the ​LM​ defendants were able to 
cross-examine Penny Marshall and Ian Williams, as well as every member of the ITN 
crews who were at the camps, along with other witnesses. (That they didn’t take up the 
opportunity to cross-examine the Bosnian doctor imprisoned at Trnopolje, who featured in 
the ITN stories and was called to testify on the conditions he and others suffered, was 
perhaps the moment any remaining shred of credibility for ​LM​’s allegations evaporated). 
They were able to show the ITN reports to the court, including the rushes from which the 
final TV stories were edited, and conduct a forensic examination of the visuals they 

8 

http://libelreform.org/index.php
http://libelreform.org/index.php


alleged were deceitful. And all of this took place in front of a jury of twelve citizens who 
they needed to convince about the truthfulness of their allegations. 

They failed. The jury found unanimously against ​LM​ and awarded the maximum possible 
damages. So it was not ITN that bankrupted ​LM​. It was ​LM​’s lies about the ITN reports 
that bankrupted themselves, morally and financially. Despite their failure, those who lied 
about the ITN reports have had no trouble obtaining regular access to the mainstream 
media in Britain, where they continue to make their case as though the 2000 court verdict 
simply didn't exist. Their freedom of speech has thus not been permanently infringed. 

Concluding thoughts on Chomsky and the Bosnian camp photos 

According to ​Alexander Cockburn​, “Chomsky's enemies have often opted for these artful 
onslaughts in which he's set up as somehow an apologist for monstrosity, instead of 
being properly identified as one of the most methodical and tireless dissectors and 
denouncers of monstrosity in our era.” 

I am not an enemy of Noam Chomsky. But I am a strong critic of his position on the 
Bosnian camp photos because his repeated statements of purported fact indicate that – 
in this instance – he is an “apologist for monstrosity” rather than one of its “tireless 
dissectors and denouncers.” Although he says he only speaks about the freedom of 
speech issues implied by this case, he has to this day consistently made and repeated 
substantive claims about the status of both the visuals of Fikret Alic and the camp in 
which he was interned, while trying to elide the fact of those statements. Chomsky’s 
insistence on seeing Alic and the reporters who witnessed Omarska and Trnopolje as 
pawns in a story that puts an absolutist notion of freedom of speech above the issues of 
human rights and historical accuracy is, to repeat, very disturbing. In fact, it is worse than 
that - it is shameful. 

In writing that the words "very disturbing" might be an appropriate description for my 
concern about his statements on the Bosnian camp pictures, Chomsky demonstrated he 
sees no need to engage with the substance of arguments that contradict his views. For 
one regularly praised as an important intellectual of his time, that stance is a problem. In 
the words of Amnesty International’s Northern Ireland representative, “we all have a 
responsibility to stand up for justice and to stand against those who would take away the 
human rights of the most vulnerable.” In this particular case, that means we have to stand 
against Noam Chomsky’s revisionist and unfounded claims about what happened and 
was reported at Trnopolje in August 1992. 

[This post appeared on a previous version of my personal website on 16 November 2009. I began drafting it 
on 14 November 2009 and the original URL contained that date even though it was not published until two 
days later. On 10 August 2020 I took the text from my archive to produce this PDF so it could be re-posted 
on ‘Balkan Witness’. Other than some reformatting, the correction of a few hyperlinks and spelling errors 
and the addition of page numbers, no other changes have been made to the original text - David Campbell]. 

9 

https://www.counterpunch.org/2005/11/05/storm-over-brockes-fakery/

